Empatia jako taktyka negocjacyjna

Facebooktwitterpinterestmail

Czym jest empatia

Empatia to umiejętność wyczuwania jakie emocje i uczucia towarzyszą drugiej osobie w danej sytuacji. Jest to również zdolność do dostosowywania swoich zachowań do tych uczuć i emocji i budowania dobrych relacji z drugą osobą bez względu na jaj stan emocjonalny.

 

Rola empatii w negocjacjach

Okazywanie empatii podczas negocjacji wcale nie oznacza, że jesteś osobą słabą, a znajomość wielu technik negocjacji nie czyni cię doskonałym negocjatorem. To co odróżnia przeciętnego od wyśmienitego negocjatora, to to, że przeciętny zna i stara się wykorzystać jak największą liczbę technik negocjacyjnych, a wyśmienity negocjator potrafi wczuć się w atmosferę prowadzonych negocjacji i dobrać jedną czy kilka technik, które idealnie pasują do danej sytuacji.


     Przeczytaj także: 7 atrybutów profesjonalnego negocjatora


 

Dyskusje negocjacyjne dotyczą prawdziwych ludzi o prawdziwych uczuciach. Negocjacje zawsze są rozmową, której towarzyszą emocje i uczucia, a więc dyskusją o charakterze częściowo osobistym.
Empatia w negocjacjach jest taktyką, dzięki której możemy odwoływać się do uczuć i emocji mających wpływ na to czy zostanie zawarte porozumienie i jaki będzie miało ostatecznie kształt. Jest to także sposób by dyskusja nad negocjowanym porozumieniem wyszła poza przeciętny zakres rozważań, czyli poza ramy, w których poruszają się słabsi negocjatorzy i doprowadziła do wypracowania dużo lepszego porozumienia.

Najważniejszym celem stosowania empatii jest to, byś sprawił, że druga strona czuje się komfortowo i bezpiecznie podczas pracy nad porozumieniem, dzięki czemu osiągniesz je lepiej i szybciej.

 

Jak nauczyć się empatii

Jeśli zastanawiasz się jak poprawić wyniki swoich negocjacji przy pomocy empatii, to możesz wzmocnić w sobie tą cechę poprzez następujące działania:

– Więcej słuchaj, mów mniej

– Zadawaj mądre, dociekliwe pytania (Przeczytaj także: Kto pyta nie błądzi – Profesjonalne negocjacje to dobrze zadane pytania)

– Rozmawiaj tonem spokojnym i przyjaznym

– Wypracuj zrelaksowaną, pozytywną postawę ciała (mowę ciała)

– Zawsze wykazuj zainteresowanie drugą osobą

Nie ma żadnego powodu byś nie maił być uprzejmy i empatyczny podczas rozmowy negocjacyjnej i wcale nie jest to trudne. Wystarczy odrobina chęci. Gdy strony będą widziały swój interes w prowadzeniu negocjacji to będą zmotywowane by osiągnąć konstruktywne porozumienie i będzie ono łatwiejsze do osiągnięcia.

 

Mam nadzieję, że przekonałem Cię do stosowania empatii w negocjacjach….

 

Przejdź do PEŁNEJ LISTY TECHNIK NEGOCJACYJNYCH

 


 

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *