Stres podczas negocjacji? Dowiedz się jak go zabić!

stres
Facebooktwitterpinterestmail

Stres podczas negocjacji? Dowiedz się jak go zabić!

Negocjowanie poważnych tematów biznesowych, dużych transakcji w życiu prywatnym jak również podczas rozwiązywania konfliktów może powodować ogromny stres u negocjatorów. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na to, jak można zmniejszyć stres podczas negocjacji oraz ograniczyć lub nawet wyeliminować jego negatywny wpływ na wynik.

 

Co ryzykujesz pozwalając by stres przejął nad Tobą kontrolę?

By negocjować skutecznie negocjator musi zachować trzeźwy i kreatywny umysł, otwarty na szukanie sposobów rozwiązania problemów i niwelacji różnic w oczekiwaniach poszczególnych stron.

Owszem, lekki, tzw. zdrowy poziom stresu może być bardzo motywujący do działania, pobudzający do kreatywności i wykraczania poza utarte ramy, w obrębie których rzadko dochodzi do zawierania porozumień korzystnych dla wszystkich negocjujących stron (przeczytaj także o negocjacjach typu win-win).

Niestety, gdy napięcie przekroczy zdrowy poziom i zacznie dominować nad zachowaniem negocjatora, to bardzo łatwo o negocjacyjną katastrofę. Pod jego wpływem tracisz kreatywność, kontrolę nad emocjami i, w konsekwencji, możliwość podejmowania racjonalnych decyzji. Dlatego warto zadbać o to, by nie dopuścić ażeby stres wymknął Ci się z pod kontroli.

 

Skąd się bierze stres podczas negocjacji i jak sobie z nim radzić?

Zanim dowiesz się w jaki sposób poradzić sobie z negocjacyjnym stresem, postaraj się zrozumieć jego źródła i przyczyny. Gdy je poznasz, będzie Ci znacznie łatwiej opanować napięcie, często nawet zanim się ono pojawi. Oto kilka, moim zdaniem, największych i najpopularniejszych źródeł negocjacyjnego stresu:

1. Strach przed podjęciem negocjacji

2. Stres wynikający z presji czasu

3. Strach przed zdemaskowaniem blefu

4. Nieoczekiwany zwrot w przebiegu negocjacji

5. Obawa o dotrzymanie zobowiązań przez drugą stronę

 

 

1. Strach przed podjęciem negocjacji

Taki strach może przyjmować różne oblicza, na przykład niektórzy wstydzą się negocjować, uważają, że nie wypada, a inni po prostu boją się porażki w wyniku negocjacyjnej konfrontacji, co może wynikać przede wszystkim z braku określonego celu negocjacyjnego lub słabego przygotowania do danych negocjacji.

Jeśli odczuwasz negocjacyjny stres z tych powodów, to przeczytaj niżej wymienione artykuły, z których dowiesz się jak się dobrze przygotować do negocjacji i uniknąć niepotrzebnych nerwów już w trakcie negocjacyjnej konfrontacji:

 

2. Stres wynikający z presji czasu

Presja czasu to jedno z najsilniejszych źródeł napięcia z jakim miewamy do czynienia i to nie tylko w negocjacjach.

Presja czasu może pochodzić z faktu, że dla jednej ze stron negocjacje zaczęły się zbyt późno lub za bardzo się przeciągają, albo jest wywoływana sztucznie przez stosowanie techniki wywierania wpływu polegającej na manipulowaniu czasem.

W każdym z tych przypadków nie możesz pozwolić sobie na uleganie presji czasu. Postaraj się zawczasu dobrze zaplanować negocjacje, przygotować się do nich merytorycznie oraz popracuj nad asertywnością. Dodatkowo, zapoznaj się z zasadami reagowania na stosowanie wobec Ciebie techniki negocjacyjnej polegającej na manipulacji czasem.

 

3.  Strach przed zdemaskowaniem blefu

Blef to bardzo trudna i niebezpieczna taktyka. Do tego często nieetyczna. Jeśli już się na nią decydujesz, to rób to bardzo ostrożnie, dobrze się do tego przygotuj oraz nie przesadzaj, bo, oprócz ryzyka wykrycia blefu podczas negocjacji, możesz doprowadzić do sytuacji, w której na długo po zawarciu porozumienia musisz trzymać się swojego blefu i zgodnie z nim zachowywać, co jest męczące i jest źródłem długotrwałego stresu.

 

4. Nieoczekiwany zwrot w przebiegu negocjacji

A więc znasz dobrze osobę lub osoby po przeciwnej stronie stołu negocjacyjnego, dobrze się przygotowałeś, przepchnąłeś już kilka ustępstw, wszystko idzie po Twojej myśli, aż tu nagle dostajesz zimny prysznic w postaci:

  • zerwania negocjacji przez drugą stronę,
  • zaistnienia impasu, lub
  • przedstawienia przez drugą stronę zaskakujących argumentów, itp.

Jeśli poczujesz silny i nagły stres w trakcie negocjowania, to, zanim przejdziesz do racjonalnego rozwiązania problemu, proponuję Ci zastosowanie jednej z poniższych metod redukcji nagłego stresu:

a) Głębokie oddychanie – powstrzymaj się na chwilę od dalszych negocjacji, usiądź wygodnie lub opuść pokój, wyprostuj się i oddychaj przez chwilę głęboko;

b) Wizualizacja – jeśli samo oddychanie nie pomaga, postaraj się pomyśleć o czymś przyjemnym i zupełnie niezwiązanym z sytuacją, w której się znajdujesz;

c) Zaproponuj dłuższą przerwę w negocjacjach, na przykład godzinę, albo przenieś kontynuację negocjacji na inny dzień – będziesz mieć szansę na lepsze przygotowanie się do nowej sytuacji.

 

5. Obawa o dotrzymanie zobowiązań przez drugą stronę

Najprościej by było, gdybyś negocjował wyłącznie z ludźmi, którym bardzo ufasz. Niestety, idealny świat nie istnieje. Ludzie bywają skłóceni i nieprzyjaźnie do siebie nastawieni (np. w obliczu negocjowania ugody w konflikcie) i w silnych emocjach mogą zmienić zdanie co do trzymania się uzgodnień poczynionych podczas negocjacji. Z kolei biznes rządzi się twardymi zasadami, często towarzyszy mu ostra rywalizacja, a interpretacja postanowień porozumienia może być różna po obu stronach negocjacyjnego stołu.

Oto podstawowe i skuteczne sposoby zapewnienia dotrzymania zobowiązań:

  • Spisuj podsumowania negocjacji oraz protokoły rozbieżności wspólnie z drugą stroną,
  • Podpisz umowę,
  • Dbaj o to, by szczegóły porozumienia były jasne, proste i zrozumiałe, aby zawarte porozumienie można było opisać konkretnymi, mierzalnymi parametrami.

Na koniec pamiętaj, aby do negocjacji podchodzić możliwie w jak najlepszym stanie psychicznym oraz fizycznym. W redukcji stresu, nie tylko negocjacyjnego, zdecydowanie pomoże Ci wysypianie się, prawidłowe odżywianie, ruch i dobra forma fizyczna, jak również dbanie o dobry humor. Twoja dobra forma zwiększy Twoją kreatywność oraz motywację w rozwiązywaniu negocjacyjnych problemów i z pewnością przyczyni się do osiągania lepszych rezultatów.

 

 

KOMENTARZE DO ARTYKUŁU 6
komentarzy

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *