Barter a negocjacje

barter
Facebooktwitterpinterestmail

Barter a negocjacje

>> Barter to rodzaj bezgotówkowej wymiany handlowej, podczas której strony wymieniają ze sobą towary lub usługi o porównywalnej wartości. Innymi słowy, barter to płacenie za towar czy usługę innym towarem lub usługą. Zalety barteru to przede wszystkim oszczędności (czasu, kosztów), brak negatywnego wpływu na tzw. ‚cash flow’ przedsiębiorstw, okazja do pozbycia się zbędnych dóbr, możliwość zmniejszenia skutków sezonowych wahań popytu, itd.

 

Barter to nie negocjacje.

Jak podałem powyżej, barter to  rodzaj handlu, polegający na wymianie towarów i usług, które dla handlujących ze sobą stron stanowią wartość. Taka wymiana bywa opłacalna, gdyż, pomimo iż polega na tym, że handlujące strony wchodzą w posiadanie niekiedy wartościowych nabytków, to nie wymaga ona zaangażowania gotówki, której po prostu może którejś ze stron brakować.

Celem negocjacji nie jest ich wygranie, ale osiągnięcie założonych celów poprzez uzgodnienie z drugą stroną nierzadko skomplikowanych warunków współpracy czy transakcji i udzielenie ustępstw poprzez rezygnację z czegoś, na czym nam jak najmniej zależy i uzyskanie od drugiej strony czegoś co ma dla nas znacznie większą wartość, niż ustępstwa których udzieliliśmy. Negocjacje bywają procesem długim i żmudnym oraz mogą angażować udział wielu osób, nierzadko powoływania ekspertów, itd.

Celem wymiany barterowej jest natomiast wymiana towaru lub usługi na inny towar lub usługę o podobnej wartości przy jak najmniejszym wysiłku i zaangażowaniu. Uczestnicy wymiany barterowej angażują znacznie mniej środków niż gdyby musieli zakupić dane dobra i w rezultacie oszczędzają czas oraz nierzadko unikają ponoszenia dodatkowych kosztów.

Różnica miedzy negocjacjami a barterem polega na tym, że w barterze wymieniamy dobra podobnej wartości, w możliwie krótkim czasie i przy minimum zaangażowania, a podczas negocjacji dochodzi do wymiany dóbr o często różnych z punku widzenia negocjujących stron wartościach i przy znacznie większym zaangażowaniu w proces.

 

Barter może być przedmiotem negocjacji

Sama wymiana barterowa to nie negocjacje, ale zasady zawarcia takiej transakcji mogą być już przedmiotem negocjacji. Zwłaszcza, gdy wymiana ma dotyczyć dóbr o wysokiej wartości rynkowej lub unikalnych. Wymieniające się strony muszą przecież określić jaka ilość dobra A zostanie wymieniona za daną ilość dobra B. Mimo, że wymieniane dobra mogą mieć jakąś wartość rynkową, wycenę rzeczoznawców, notowania na giełdach itp., to zawarcie porozumienia co do „ceny wymiany” może być już problematyczne i wymagać posiadania pewnych umiejętności negocjacyjnych. Niemniej, takie negocjacje nie powinny być czasochłonne i powinny być raczej krótkim targowaniem się.

 

Barter może być alternatywą do negocjacji

Jak napisałem we wstępie do tego wpisu, barter to dobry sposób na pozbycie się zbędnych dóbr, albo zaoferowanie usług w zamian za jakieś dobra na przykład w okresie, gdy popyt na nasze usługi jest niewielki.

Jeśli zależy nam na czasie by się pozbyć czego nie potrzebujemy lub mamy „wolne moce” (sezonowy spadek popytu na naszą ofertę) do wytworzenia danego dobra (towaru lub usługi), to zaoferowanie wymiany barterowej zamiast standardowej sprzedaży dobra, której mogą towarzyszyć żmudne negocjacje, może być świetnym rozwiązaniem na nasze problemy.

Najprostszym przykładem wymiany barterowej, to oferty zamiany, na które można znaleźć liczne ogłoszenia w gazetach czy portalach ogłosszeniowych – ludzie  zamieniają mieszkania na inne mieszkania, samochody na rowery, rowery na hulajnogi, książki na książki, wymieniają się ubraniami, itd. Blogerzy często dostają oferty napisania artykułu gościnnego, za który, zamiast wynagrodzenia, oferuje się im darmową promocję w danym czasopiśmie lub portalu.

Jak widzisz, barter, podobnie jak i negocjacje, to duże pole do popisu dla Twojej pomysłowości :).

 

 

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *